پورتفولیو هنری برای اپلای و ویژگی های آن

اهمیت یک پورتفولیو مناسب برای اپلای دانشجویان هنر

یک پورتفولیو مناسب به شما کمک می‌کند تا شخصیت خود به عنوان یک هنرمند را به خوبی بازتاب دهید، بهترین آثار خود را با دیگران به اشتراک گذاشته، برای فرصت‌های شغلی مناسب پیش قدم شده و در مؤسسات و دانشگاه‌ها فرایند ثبت نام را به خوبی پشت سر بگذارید.
تهیه پورتفولیو بخشی ضروری از فرآیند اپلای برای دانشجویان هنر است. پورتفولیو مجموعه ای از بهترین آثار یک هنرمند است که مهارت ها و خلاقیت آنها را به نمایش می گذارد و ابزاری است که به هنرمندان اجازه می دهد تا پتانسیل و توانایی های خود را به مدارس هنری یا مشتریان بالقوه نشان دهند. در این مقاله، درک کامل ماهیت پورتفولیو، نحوه چیدمان مناسب آن، اهمیت پورتفولیو و نکاتی برای به حداکثر رساندن کارایی پورتفولیو را به طور کامل شرح خواهیم داد. همچنین مراحلی را که دانشجویان هنر باید طی کنند تا یک پورتفولیو قوی برای برنامه خود تهیه کنند، مورد بحث قرار خواهیم داد، همراه ما باشید.

پورتفولیو هنری چیست؟

پورتفولیوی هنری مجموعه‌ای از آثار هنری است که با دقت انتخاب شده تا مهارت، علایق و ایده‌های خلاقانه شما را به نمایش بگذارد. به بیان دیگر، پورتفولیوی هنری یک بیانیه شخصی برای خلاقیت شماست! پورتفولیو به کالج‌ها و دانشگاه‌ها این فرصت را می‌دهد تا شالوده کارهای هنری شما را ببینند و پیش‌ زمینه‌ای از نحوه کار شما در ذهن‌شان شکل بگیرد. پورتفولیو راه نشان دادن شخصیت و پتانسیل‌تان به عنوان یک هنرمند است و در یک کلام “راهی است که شما خود را به عنوان یک برند به دنیا نشان می‌دهید”

دانشگاه‌ها در پورتفولیو هنری به دنبال چه چیزی هستند؟

یکی از اصلی‌ترین مواردی که دانشگاه‌ها در پورتفولیو شما به دنبال آن هستند، “خلاقیت” است. دانشگاه‌ها صرفاً به دنبال بهترین نقاش، بهترین خیاط و ماهرترین طراح نیستد، بلکه خواهان متقاضیانی‌اند که تفکر آن‌ها به روشی خلاقانه به موضوعات می‌نگرد.
برای دانشگاه‌ بسیار حائز اهمیت است که آیا شما می‌توانید یک ایده را از ابتدا تا انتها توسعه دهید، بدون اینکه از هدف اصلی دور شوید یا خیر؟

یک پورتفولیو مناسب اپلای شامل چه چیزهایی است؟

از آنجایی که بیشتر دانشگاه‌ها حداقل به 8 قطعه نمونه کار نیاز دارند، به طور کلی 12 تا 20 قطعه نمونه کار نیاز است. هنگام انتخاب نمونه کارها تمرکز شما باید بر روی کیفیت، انسجام و تاثیرگذاری آن ها باشد، نه تعداد!
اکثر دانشگاه‌ها می‌خواهند پورتفولیو شامل کارهایی باشد که تخیل، سبک، پروسه کاری و تمایل شما به کشف در دنیای هنر را از خود منعکس کند؛ علاوه بر این، میزان تسلط‌تان بر هنر، با بررسی مهارت‌هایی نظیر ترکیب بندی، طراحی و شیوه استفاده از رنگ‌ها در پورتفولیو سنجیده می‌شود، پس نمونه کارهایی که انتخاب می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که تمام جنبه‌های هنرتان را در بر بگیرد.
تا حد امکان بر روی کارهای اخیر خود تمرکز کنید، ترجیحا کارهای دو سال گذشته. در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر پورتفولیو، موضوع خاصی را انتخاب کرده و از شما می‌خواهند در زمان مقرر برای آن‌ها ارسال کنید، پس مقداری زمان اضافی نیز در برنامه ریزی‌تان در نظر بگیرید.
دانشگاه‌ انتظار دارد حداقل یک نمونه کار به سبک هنر مشاهده‌ای (observational art) را در پورتفولیو شما ببیند، زیرا از این طریق میزان درک شما از فرم و فضا، که اساس تبدیل شدن به یک نقاش، تصویرگر، انیماتور یا طراح است، برای دانشگاه ملموس‌تر می‌شود.

پنج اصل کلیدی در تهیه پورتفولیو مناسب برای اپلای کردن

1- تهیه پورتفولیو را به ماه‌های آخر موکول نکنید

اگر هدف شما تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است، باید حوزه هنری مورد علاقه‌، نقاط قوت‌تان به عنوان یک هنرمند و اینکه چه برنامه‌های درسی‌ای مد نظرتان است را پیش از اپلای مشخص کنید؛ سپس باید شروع به گردآوری مدارک مورد نیاز و آماده سازی پورتفولیو کنید. برای شروع پیشنهاد می‌کنیم از استادان یا دانشجویانی که دوره‌های درسی‌ مد نظرتان را گذرانده‌اند، مشورت بگیرید.
دریافت بازخورد از چندین استاد در مورد آثاری که قصد گنجاندن آن در پورتفولیو را دارید بسیار حیاتی است، زیرا آنچه که دانشگاه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد کاملا متفاوت است؛ از آنجایی که برقراری این ارتباطات نیاز به زمان دارد، برای ساخت یک پورتفولیو تمام عیار، باید یک هفته پیش از پایان مهلت ارسال، پورتفولیو خود را آماده کرده تا پس از آن زمان کافی برای بررسی مجدد نیز در اختیار داشته باشید.

2- با برنامه‌های درسی دانشگاهی که قصد اپلای کردن به آن را دارید آشنا شوید

برنامه‌های درسی و سیلابس از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است، پس نوع پورتفولیو مورد نیاز برای هر دانشگاه نیز منحصر به فرد خواهد بود.
نه تنها یکبار، بلکه چندین بار مطالعه دستورالعمل دانشگاهی که قصد اپلای به آن را دارید، این امکان را به شما می‌دهد تا پورتفولیو خود را مطابق با نیاز دانشگاه و اساتیدی که باید آن را تائید کنند، آماده کنید.
از تماس گرفتن یا ارسال ایمیل به اساتید و دانشگاه نترسید! شما باید بدانید که آن‌ها در پورتفولیو شما به دنبال چه چیزی هستند، پس پرسیدن چندین سوال ساده می‌تواند در پروسه پذیرش بسیار تاثیرگذار باشد.
در کنار برقراری ارتباط، به دنبال کشف سبک‌های هنری خاصی که در دانشگاه تدریس و تولید می‌شود باشید؛ برای این کار، نگاه کردن به نمونه کارهای فارغ التحصیلان، نه تنها درک خوبی از سبک آن دانشگاه به شما می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا دانشگاه مناسب با حوزه هنری خود را به درستی انتخاب کنید.
آشنایی با محیط دانشگاه مد نظر، اساتید، دوره‌های مختلف آن و … به دانشگاه نشان می‌دهد که هدف شما از اپلای، صرفاً اسم و رسم دانشگاه نیست، بلکه زمان زیادی را صرف بررسی و تحقیق در مورد دانشگاه کرده تا از مناسب بودن آن با شیوه هنری‌تان اطمینان حاصل کنید.

3- پورتفولیو باید شامل کارهای اصل و اورجینال باشد

دانشگاه نیازی ندارد تا مهارت بالا شما در کپی برداری از سایر هنرمندان را در پورتفولیو ببیند! بلکه می‌خواهد هنر و درک آن را از نقطه نظر شما مشاهده کند. یک راه بسیار خوب برای بیان اصالت هنری‌تان، انتخاب نمونه کارهایی است که به وضوح منحصر به فرد هستند – حال این نمونه کارها می‌توانند حاصل مشاهده مستقیم یا تفکر مبتکرانه باشند.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، امروزه بیشتر پورتفولیوهایی که برای اپلای ارسال می‌شوند، فاقد نمونه کارهای “مشاهده مستقیم – direct observational” هستند، یعنی هیچ گونه فن آرت، انیمه، مانگا و پرتره در آن‌ها به چشم نمی خورد؛ پس تنها در نظر گرفتن این یک مورد در پورتفولیو، می‌تواند شما را از هزاران متقاضی دیگر برجسته تر ساخته و احتمال پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان را افزایش دهد.
راه دیگر برای متمایز کردن پورتفولیو خود از سایرین، گنجاندن نمونه کارهایی است که از نظر “شخص شما” جذاب و ارزشمند است؛ بر اساس نظر اساتید، یک پورتفولیو در بهترین حالت خود باید بازتاب شخصیت متقاضی، حوزه هنری‌ای که در مورد آن هیجان دارد، شیوه هنری مورد علاقه، دیدگاه و پاسخ او به مشکلات از طریق هنر و نحوه استفاده از هنر برای کشف جهان باشد.

4- تعدادی نمونه کار “در دست اجرا” را در پورتفولیو خود بگنجانید

تصمیم گیری در این مورد، کاملا به دانشگاهی بستگی دارد که قصد اپلای کردن به آن را دارید؛ گاهی در دستورالعمل دانشگاه به وضوح اشاره نشده است که آیا می‌توانید کارهای در دست اجرا را نیز جز پورتفولیو خود در نظر بگیرید یا خیر، در این صورت با توجه به کاوش‌هایتان در مورد دانشگاه و دوره‌های آن، باید تصمیم گیری کنید.
پورتفولیو شما باید 90% شامل نمونه کارهایی باشد که 100% تمام شده اند، یعنی آثار انگشت کثیف، لبه‌های تا شده و خراب، پرتره‌های نیمه کاره، پس زمینه‌های خالی و کمبود جزئیات در آن به چشم نخورد؛ پس حداکثر می‌توانید 10% پورتفولیو را به کارهای در دست اجرا اختصاص دهید.
کارهای در دست اجرا، یعنی آن‌هایی که زمان زیادی برای اتمام‌شان صرف کرده‌اید اما هنوز تمام نشده‌اند؛ این کارها، پنجره‌ای به سوی خلاقیت شما و نوع هنرمند درون‌تان است؛ در واقع گاهی اوقات پروژه نهایی بهترین بخش یک کار نیست، بلکه مهم آن چیزی است که در طول مسیر یاد گرفته اید.
از میان کارهای نیمه تمام، کاری را برای پورتفولیو انتخاب کنید که اطلاعات مفیدی در مورد پروسه هنری شما ارائه می‌دهد، سپس این سوال را از خود بپرسد که آیا این نمونه کار، چیزی در مورد شخصیت شما به پورتفولیو اضافه می‌کند یا خیر – همیشه کیفیت مهم تر از کمیت است، پس تنها با هدف افزایش حجم، نمونه کارهای در دست اجرا را به پورتفولیو خود اضافه نکنید!

5- نمونه کارهایتان را هدفمند مستند کنید

تصویر برداری، فیلم برداری و اسکن کردن، سه روش متداول برای مستند سازی نمونه کار و ایجاد پورتفولیو است. بسته به سبک هنری و نوع نمونه کارهایی که قصد استفاده از آن در پورتفولیو را دارید، ممکن است نیاز به کمک گرفتن از عکاسان یا فیلم برداران باشد.
متداول‌ترین نوع مستند سازی از نمونه کارهای ایستا، عکس برداری است، اما از اینکه خلاقانه‌تر فکر کنید، نترسید! به عنوان مثال به جای گرفتن چندین عکس از یک نمونه کار سه بعدی، از فیلم برداری 360 درجه استفاده کنید، یا حتی مستند سازی کتاب یا مجله با کمک یک iMovie نیم دقیقه‌ای، تاثیرگذار تر از مشاهده چندین عکس از صفحات مختلف آن است.
در نظر داشته باشید، از هر روشی که برای مستند سازی استفاده می‌کنید، خروجی کار باید نهایت کیفیت را داشته باشد.

مراحل تهیه پورتفولیو

1- بررسی خواسته های موسسه یا دانشگاه

اولین قدم در تهیه نمونه کار، درک الزامات موسسه، دانشگاه یا کارفرمایی است که داوطلب برای آن درخواست می دهد. اکثر مدارس هنری یا دانشگاه ها دستورالعمل های خاصی برای آنچه می خواهند در یک پورتفولیو ببینند دارند. این موارد می تواند شامل تعداد قطعات کارها، انواع رسانه ها و اندازه کار باشد. خواندن دقیق این دستورالعمل ها و رعایت دقیق آنها ضروری است.

2- انتخاب آثار

مرحله بعدی انتخاب اثری است که در پورتفولیو قرار می گیرد. هنرجویان باید بهترین و معرف ترین آثار خود را انتخاب کنند. آنها باید کارهایی را انتخاب کنند که طیفی از مهارت‌ها و خلاقیت آنها را به نمایش بگذارد. آنها همچنین باید قطعاتی را انتخاب کنند که مربوط به برنامه یا موسسه ای باشد که برای آن اپلای می کنند.

3- دسته بندی و چیدمان کارها

پس از انتخاب آثار برای گنجاندن در پورتفولیو، مرحله بعدی چیدمان آنها به صورت منسجم است. این کار را می توان با گروه بندی کارها بر اساس نوع رسانه، موضوع یا سبک انجام داد. ضروری است اطمینان حاصل شود که پورتفولیو جریانی آرام دارد و داستانی را روایت می کند. نمونه کارها باید با قوی ترین کارهای هنرمند شروع شود و با قطعات ضعیف تر به پایان برسد.

4- ارائه و تهیه پورتفولیو

یکی دیگر از جنبه های مهم پورتفولیو، ارائه است. نمونه کارها باید به خوبی سازماندهی شده باشد و قطعات باید به شیوه ای حرفه ای و منسجم ارائه شوند. اثر هنری باید به طور مناسب سوار یا قاب شود و با عنوان، نوع رسانه و تاریخ برچسب گذاری شود. همچنین اطمینان از کافی بودن نور و کیفیت بالای عکس های اثر هنری بسیار مهم است.

علاوه بر ارائه تصویری نمونه کارها، دانشجویان هنر باید یک بخش نوشتاری نیز داشته باشند. این بخش می تواند بیانیه ای در مورد کار آنها، توضیحاتی در مورد قطعات موجود یا رزومه یک هنرمند باشد. مولفه نوشتاری باید به خوبی نوشته شده و مختصر باشد و بینش بیشتری در مورد فرآیند خلاقیت هنرمند ارائه دهد.
فرمت ارائه پورتفولیو نیز بسیار مهم است، پورتفولیو ممکن است به صورت یک فایل PDF ارائه شد، اما اگر نیاز به رسانه هایی فراتر از تصویر ثابت باشد، ممکن است ویدئو یا تصاویر 360 درجه نیز به آن افزوده می شود. پیشنهاد می شود در این صورت پورتفولیو PDF را با یک وبسایت اختصاصی پورتفولیو که امکان ارائه انواع رسانه های مختلف مانند ویدئو و تصاویر 360 درجه را دارد، تکمیل کنید.

5- بازخوردها

در نهایت، دانشجویان هنر باید قبل از ارسال پورتفولیو، در جستجوی بازخورد کار خود باشند. این کار می تواند با نشان دادن آن به یک معلم، مربی یا هنرمند همکار انجام شود. دریافت بازخورد در مورد ارائه، انتخاب آثار و مؤلفه نوشتاری ضروری است. این به دانشجویان هنر کمک می‌کند تا تنظیمات لازم را انجام دهند و کارنامه خود را بهبود بخشند.
چنانچه نیاز به ارائه پورتفولیو به صورت PDF یا یک وبسایت پورتفولیو با امکان ارائه انواع مختلف مولتی مدیا را دارید، می توانید از ویکی معمار کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه