12 نکته برای ساخت پورتفولیو معماری + دانلود نمونه پورتفولیو

فهرست

پورتفولیو معماری چیست؟

تفاوت پورتفولیو با رزومه

پورتفولیو معماری شامل چه مواردی می تواند باشد؟

نکاتی برای طراحی پورتفولیو معماری خوب

نمونه پورتفولیو

سفارش طراحی پورتفولیو

 

پورتفولیو معماری چیست؟

پورتفولیو، سندی است که داستان حرفه ای شما را از طریق تصویرسازی، متن، ترکیب بندی و قالب گرافیکی منتقل می کند. پورتفولیو باید نمونه کارهای شما را به شکلی حرفه ای نمایش دهد. طراحی پورتفولیو یک عمل خلاقانه است که مهارت ها و تخیل شما را نشان می دهد، اما در عین حال یک ابزار ارتباطی برای تبلیغ کار خود است.

پورتفولیوی معماری از مهمترین ابزارهایی است که یک معمار و یا دانشجوی معماری باید داشته باشد. از طریق انتخاب هوشمندانه ترسیمات، تصاویر، متن و عکسبرداری ها،  و ارائه خط سیر زمانی و سابقه تجربه است که مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های معماری سازنده پورتفولیو مشخص می شود.

بدون پورتفولیو تقریباً غیرممکن است که موقعیت معماری در یک آتلیه معماری حرفه ای یا مدرسه معماری برای تحصیلات عالی دانشگاهی به دست آورید.

تفاوت پورتفولیو با رزومه

تفاوت اصلی بین پورتفولیو و رزومه در این است که پورتفولیو جزئیات بیشتری دارد و چندین صفحه است، در حالی که یک رزومه تنها یک یا دو صفحه است.

پورتفولیو شامل ترسیمات، تصاویر، فیلم‌ها، صفحات وب، عکس‌ها و نمودارهای مرتبط برای نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌های یک فرد است. پورتفولیو فقط برای مشاغل خاصی (مانند معماران، هنرمندان، عکاسان، طراحان گرافیک و طراحان وب) استفاده می شود.

از سوی دیگر، رزومه (یا CV)، خلاصه ای نوشتاری است که مدارک تحصیلی، مهارت ها، تجارب و دستاوردهای یک فرد را ذکر می کند. بر خلاف پورتفولیو، رزومه در تمام مشاغل قابل ارائه است.

رزومه شامل چند جمله در مورد کارهایی است که انجام داده اید، اما پورتفولیو با تصویرسازی و توضیحات نمونه کارهای شما را ارائه می کند. در واقع پورتفولیو در جاهایی به کار میرود که یک رزومه (یا CV) نوشتاری کافی نیست و نیاز به ارائه سوابق از طریق اسناد و مدارک و تصویرسازی است.

پورتفولیو معماری شامل چه مواردی می تواند باشد؟

هر شخصی با توجه به فعالیت های مختلف خود، موارد مختلفی را می تواند در پورتفولیو خود جای دهد. اما عموما در پورتفولیو معماری از موارد زیر استفاده می شود:

  • نامه ضمیمه (کاور لتر)
  • صفحه عنوان و جلد
  • بیانیه طراحی، از جمله علاقه، توانایی ها و جهت شما در طراحی
  • رزومه (CV)
  • نمونه طرح معماری دوران دانشجویی
  •  پروژه های معماری انجام شده در گذشته به صورت شخصی یا در شرکت ها
  • طرح های کامپیوتری و انیمیشن ها
  • جزئیات اجرایی و طرح های فنی
  • پروژه نهایی یا پایان نامه (تنها در صورتی که کار برنده جایزه یا بسیار تخصصی باشد)
  • اسکیس ها و طرح های اولیه
  • طرح های ارائه شده برای مسابقات معماری
  • کارهای جانبی و هنری مرتبط با معماری

نکاتی برای طراحی پورتفولیو معماری خوب

یک پورتفولیو خوب می تواند برگ برنده شما باشد تا کارفرمایان یا اساتید در عرض چند ثانیه به کار شما علاقه مند شوند و درمیان انبوه متقاضیان برجسته شوید! این ابزار می تواند شانس شما را برای دستیابی به شغل یا موقعیت تحصیلی که به دنبال آن هستید افزایش دهد. در ادامه به شرح نکاتی کلیدی و کاربردی برای بهینه کردن یک پورتفولیو می پردازیم که می تواند در تهیه یک پورتفولیو خوب راهگشا باشد.

    1.  برای طراحی صفحه جلد پورتفولیو وقت بگذارید
      صفحه جلد پورتفولیو شما اولین چیزی است که کارفرمایان، مشتریان یا اساتید به آن نگاه می کنند. صفحه جلد  اولین تاثیر را بر مخاطب می گذارد و باید در مورد طراحی آن فکر کنید. خلاق باشید و سعی کنید شخصیت سازی را به شیوه ای قدرتمند اما ظریف نشان دهید که همچنین بتواند اطلاعاتی در مورد مطالب و انتظارات در اختیار داوران قرار دهد. در صورت لزوم از عناصر یا گرافیک آثار یا حتی عکس های خود استفاده کنید. به پورتفولیوی خود یک نام آموزنده مانند “کارنامه طراحی بهزاد یگانه” یا “کارنامه معماری بهزاد یگانه” بدهید، همچنین می توانید محدوده تاریخی کارها را نیز درج کنید. اطلاعات تماس خود از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را در صفحه پشتی فراموش نکنید.
    2. پورتفولیو را با یک صفحه رزومه جذاب شروع کنید
      رزومه کوتاه بخش بسیار مهمی از پورتفولیو شما است، زیرا جایی است که اطلاعات مهم در مورد تحصیلات و تجربه کاری خود را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید، بنابراین مطمئن شوید که  واضح و قابل درک است. صفحه «درباره من» جای مناسبی برای گنجاندن رزومه است.
      گنجاندن افتخارات و تجربیات دیگری مانند کارگاه ها یا انتشارات، و همچنین مهارت های نرم افزاری و زبان های خارجی که می توانید صحبت کنید، در این بخش اهمیت دارد. همچنین می‌توانید علایق شخصی خود را در صورتی که بر ارزش های پوورتفولیو شما می افزاید نیز درج کنید، بنابراین اگر به عکاسی، نقاشی یا نویسندگی علاقه‌مند هستید، از ذکر آن دریغ نکنید.
    3. از یک قالب گرافیکی برای پورتفولیو استفاده کنید
      ایجاد قالب و اسلوب گرافیکی برای صفحات پورتفولیو بهترین راه برای تضمین ارتباط بصری خوب با داوران است. این روش، حرکت خوانندگان در میان صفحات را تسهیل می کند و آن را به تجربه ای روان تر که کمتر خسته کننده است تبدیل می کند. سعی کنید از ابتدا ذهن خود را روی یک قالب گرافیکی منسجم برای استفاده در کل مجموعه متمرکز سازید. پالت رنگی خاص خود را تعریف کنید که با کار شما مرتبط باشد و به جای استفاده از انواع مختلف و چندگانه، به یک یا دو فونت متن بسنده کنید. این موضوع باعث ایجاد یکپارچگی بین صفحات مختلف پورتفولیو می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که منطق چیدمانی که استفاده می کنید نیز بخشی از قالی گرافیکی است و باید در کل پورتفولیو اعمال شود.
    4. در مورد پروژه های ارائه شده انتخابگر باشید
      پورتفولیوی طولانی، بهتر از یک پورتفولیوی کوتاه نیست و کیفیت بر کمیت ترجیح دارد. سعی نکنید تک تک طرح‌ها و ترسیمات خود را فقط برای نشان دادن زمان و تلاشی که در هر پروژه صرف کرده‌اید، ارائه دهید. بلکه برای انتخاب بهترین عناصری که می‌توانند ایده‌های پشت پروژه را به نمایش بگذارند و بر آنچه می‌خواهید بازبین‌ها روی آن تمرکز کنند تأکید دارند، وقت بگذارید. نیازی به گنجاندن تمام پلان ها، برش ها و رندرها نیست، گاهی اوقات تنها یک تصویر از یک مدل یا یک نمودار با حداقل توضیحات کافی است.
      گاهی اوقات در تله ارائه تک تک پروژه هایی که تا به حال انجام داده ایم، می افتیم، از سال اول دانشکده معماری تا آخرین طرحی که برای دوست یک دوست ساخته ایم. حداکثر 8 تا 10 پروژه را انتخاب کنید که به بهترین وجه نشان دهنده کار و مهارت شما باشد. اگر در مورد پروژه یا نتایج آن شک دارید، یا فکر می کنید که با مشخصات شرکت سازگار نیست، آن را کنار بگذارید.
      برخی از دفاتر معماری یا اساتید دانشگاهی روزانه ده ها رزومه و پورتفولیو دریافت می کنند، بنابراین کوتاه و جذاب بودن آن مهم است. بهترین پروژه های خود را در اولویت قرار دهید. هیچ قانونی برای تعداد صفحات پورتفولیو وجود ندارد، اما بررسی آن نباید برای بازبین خسته کننده و زمان بر باشد.
    5.  بهترین پروژه های خود را در اولویت قرار دهید
      هدف از ارائه پورتفولیو این است که تا حد امکان متقاعد کننده باشد. پورتفولیو شما نباید به ترتیب زمانی از قدیمی ترین پروژه ها به جدیدترین باشد. در یک محیط کاری شلوغ، یک پورتفولیو عالی اگر با سر و صدا شروع نشود ممکن است در یک نگاه اجمالی رد شود و از آن چشم پوشی گردد.
      نمونه کارهای شما بهتر است به ترتیب با جذاب‌ترین شاهکارها و تصاویر در صفحات اول آغاز شود. بدین ترتیب شما بهترین شانس را برای جدی گرفته شدن حتی توسط کسی که تنها یک لحظه برای بررسی کار شما وقت می گذارد، دارید. اگر در تصمیم گیری برای اینکه کدام پروژه بهترین است مشکل دارید، می توانید یک نظرسنجی انجام دهید.
    6. فرآیند طراحی را به نمایش بگذارید
      نمایش فرآیند طراحی یک پروژه در پورتفولیو به اندازه رندرها و نقشه های نهایی مهم است. برای کارفرمایان یا اساتید دیدن فرآیند خلاقانه کار شما و درک بهتر رویکرد طراحی شما جالب است. می‌توانید نمودارهایی را که سیر تکاملی طرح را توضیح می‌دهند یا حتی اولین طرح‌هایی را که در  ابتدا ساخته‌اید، اضافه کنید.
      فقط نتیجه نهایی پروژه خود را ارائه نکنید، بلکه به صورت داستان وار فرآیند طراحی را روایت کنید. به همراه اسکیس های اولیه، طرح‌های دستی، یادداشت‌ها و نمودارها (فرایند تفکر) چرایی تصمیمات طراحی خود را توضیح دهید. سعی کنید در مورد هر پروژه داستانی بسازید تا هم توانایی شما به عنوان یک طراح برای حل مسئله را نشان دهد، هم به کارفرما و اساتید درک بهتری از نحوه انجام کار و فرآیند آن دهد.
      قبل از مصاحبه، مدتی را به فکر ارائه شفاهی و اینکه کدام نکات در پروژه ها مهم است بگذرانید. برای بحث در مورد هر جنبه ای از کار خود در مصاحبه آماده باشید.
      .

      .
    7. پروژه های گروهی به اندازه کارهای شخصی مهم اند
      اغلب معماران پورتفولیو خود را به کارهایی که شخصاً انجام داده‌اند محدود می‌کنند و تنها در ارسال رزومه خود به پروژه‌های تیمی اشاره می‌کنند. اگرچه پورتفولیو نمایشی از کارها و دستاوردهای شخصی است، با این حال، لازم است حداقل یک پروژه گروهی را در کارنامه خود بگنجانید تا نشان دهید که می‌توانید در گروه‌ها نیز کار کنید.
      توانایی برقراری ارتباط خوب با اعضای تیم و داشتن روحیه تیمی از مهارت های بسیار قابل قدردانی در زمینه های دانشگاهی و حرفه ای به خصوص هنگام درخواست برای شرکت های بزرگ است. هنگام نمایش یک پروژه گروهی در پورتفولیو خود، سعی کنید قسمت هایی که در تکمیل آن نقش داشته اید همراه با قدردانی از دیگر اعضای تیم، برجسته شوند.
      در پروژه های تیمی، به نقش خود اشاره کنید که به عنوان مثال در کدام یک از مراحل طراحی، پرزانته، رندر و یا مطالعات نقش داشته اید.
    8. افزودن کارهای غیر معماری
      لازم نیست پورتفولیو فقط به پروژه های معماری محدود شود و برخی از علایق شخصی (که البته مرتبط با هنر و معماری باشد) نیز می توانند به مجموعه شما راه پیدا کنند. هر نوع پروژه دیگر و کارهای متفرقه که انجام داده اید مانند آثار هنری، عکاسی، یا هر نوع محصول خلاقانه دیگری می تواند به مجموعه شما ارزش افزوده و در عین حال آن را جذاب تر و منحصر به فرد کند. برخی از کارفرمایان ممکن است علاقه مند باشند که ببینند به جز مهارت های مربوط به معماری، در چه هنر یا فنونی دست دارید، پس حتما آنها را تحت تاثیر قرار دهید!
      اگر در طراحی دستی یا مدل‌سازی سه‌بعدی مهارت دارید، اینها مهارت‌هایی هستند که می‌توانید بدر پورتفولیو خود به نمایش بگذارید. حتی اگر نمونه کار فقط یک اثر هنر معماری مفهومی باشد که مستقیماً با پروژه‌ای که قبلاً انجام شده مرتبط نیست. با این حال، در این بخش از نمونه کار خود زیاده‌روی کنید و ترجیحاً آثار هنری باید مرتبط با پروژه‌های معماری باشند.
    9. پروتفولیو خود به مانند یک پروژه طراحی است
      یک اشتباه رایج در ارائه پورتفولیو این است که تصور شود خود پروژه  ها باید صحبت کنند. اما یک پورتفولیو خوب چیزی فراتر از نمایش صرف کارهای گذشته شماست. مجموعه کار شما درست مانند هر پروژه طراحی دیگر، باید در کلیت خود به تجربه ای ختم شود که داستانی را بیان می کند.
      سعی کنید با تصمیم گیری در مورد پیام و تأثیری که می خواهید منتقل کنید یا احساسی که می خواهید ایجاد کنید، آن داستان را در قالب کلمات و نگاره بیان کنید. هنگام طراحی پورتفولیو خود، به یاد داشته باشید که اغلب اولین برداشت بازدیدکننده از شما و کار شما وابسته به آن است. به دنبال یک سبک شخصی و جذاب بروید که با به کارگیری قابلیت های پرزانته و گرافیک، مهارت های طراحی شما را به خوبی بیان کند.
    10. از فضای منفی در پورتفولیو اجتناب نکنید
      نحوه ارائه پورتفولیوهای معماری به اندازه محتوا مهم است. قرار دادن بیش از حد متن و تصاویر در صفحات، باعث شلوغی محصول نهایی می شود و تاثیر کلی کار شما را تضعیف می سازد. ترجیح داده می شود صفحات بیشتری با محتوای کمتر در هر صفحه داشته باشید تا اینکه از هر سانتی متر صفحه خود برای جا دادن همه چیز در آن استفاده کنید.
      استفاده از فضای سفید را در طراحی پورتفولیو خود بپذیرید. فراموش نکنید که پس‌زمینه صفحه را شفاف نگه دارید، از رنگ خنثی استفاده کنید که حواس شما را از کار منحرف نکند – خاکستری روشن یا سفید بهترین گزینه است.از یک قالب منسجم را با فاصله های منطقی بین بخش های محتلف استفاده کنید که به تصاویر شما فضای لازم را برای «نفس کشیدن» بدهد. پیروی از یک سیستم و هندسه در سرتاسر پورتفولیو، تصور خوبی از شما به عنوان یک معمار ایجاد می کند. طراحی پورتفولیوی خود را به مانند یک تحلیل معمارانه در نظر بگیرید: تناسبات، هندسه، زیبایی شناسی و عملکرد عوامل مهم فرآیند طراحی هستند. همیشه به کیفیت فکر کنید نه کمیت
    11.  پورتفولیو خود را همراه با نامه (کاور لتر) ارسال کنید
      در نهایت، برای افزودن یک صفحه تکمیل کننده حرفه ای به پورتفولیوا، بهتر است یک نامه شخصی (Cover Letter) به همراه آن ضمیمه کنید. بهتر است این نامه خطاب به شخص دریافت کننده باشد و مختصری از خود و جایگاه علمی یا حرفه ای که برای آن اقدام می کنید بنویسید. این نامه را چه با نسخه فیزیکی، چه نسخه دیجیتال پورتفولیو خود ارسال کنید.
    12. فرمت های مختلف از پورتفولیو خود داشته باشید
      در گذشته پورتفولیو تنها به صورت یک کتابچه چاپ شده ارائه می شد اما امروزه می توان آن را در فرمت های گوناگون تهیه کرد که هر کدام مزایای مربوط به خود را دارد. برخی از فرمت های متداول پورتفولیو عبارت اند از فایل PDF، اسلاید شو (Slide Show) و وبسایت پورتفولیو.
      فایل PDF به راحتی از طریق ایمیل، آپلود در سایت کارفرما یا دانشگاه و پیام رسان ها قابل ارسال است. طراحی صفحات پورتفولیو معمولا با نرم افزارهایی مانند Adobe Photoshop ، Adobe Illustrator و Adobe InDesign انجام میشود و با نرم افزار اکروبات ریدر اجرا می شود. اسلاید شو ها که با نرم افزارهایی همچون پاورپوینت ساخته می شوند در جلسه های حضوری با کارفرما یا مصاحبه اسکایپ ارائه پورتفولیو را آسان تر و حرفه ای تر می سازد. وبسایت پورتفولیو پویایی بیشتری دارد،  قابلیت نمایش انیمیشن در نمونه کارها را داراست، و از همه جای دنیا بدون نیاز به نرم افزار با کلیک بر روی لینک سایت از موبایل و کامپیوترهای دسکتاب قابل دسترس است.

 

نمونه پورتفولیو

در ادامه تعدادی از پورتفولیو های مرتبط با معماری و گرایش های مختلف آن، برای آشنایی بیشتر با پورتفولیو ارائه شده است.

 

نمونه پورتفولیو معماری

 

نمونه طراحی جلد و صفحات اولیه پورتفولیو

 

نمونه پورتفولیو معماری منظر

 

نمونه پورتفولیو معمار جوان

 

نمونه پورتفولیو حرفه ای معماری

 

نمونه پورتفولیو دانشجو معماری داخلی

 

نمونه ای دیگر از پورتفولیو لنداسکیپ (معماری منظر)

 

نمونه پورتفولیو معماری و شهرسازی

پورتفولیو آنلاین چیست؟

زمانی پورتفولیو تنها به صورت فیزیکی ارائه می شد. با این حال، در عصر دیجیتال، گزینه های بیشتری برای فرمت های پورتفولیو پیش رو دارید که به راحتی به اشتراک گذاشته می شوند. علاوه بر پورتفولیو PDF، پورتفولیو آنلاین راه های جدیدی برای ارائه پورتفولیو ارائه داده است.

پورتفولیو آنلاین (که ممکن است پوتفولیو دیجیتال یا الکترونیکی نیز نامیده شود) نمایش و ارائه آنلاین از کارهای شما و همچنین مهارت ها و تجربیات شماست. این نوع پورتفولیو می تواند یک وب سایت، وبلاگ یا حتی یک کانال ویدیویی باشد. سایت پورتفولیو می تواند شامل رزومه شما، خلاصه ای از صلاحیت ها و مهارت ها، تصاویر پروژه های کلاسی یا نمونه های طراحی، صدا و تصویر، فیلم و انیمیشن، نمودارها و اسکیس ها، جریان های فرآیند طراحی و موارد دیگر باشد.

برای هنرمندان، مهندسان، معماران، متخصصان علوم کامپیوتر، شرکت های معماری، انیمیشن و سه بعدی سازان، عکاسان، طراحان، فیلمسازان و سایر افراد خلاق مهم است که راهی برای نمایش و تبلیغ کار خود داشته باشند. صرف نظر از رسانه ای که با آن کار می کنید، پورتفولیو آنلاین به افراد بیشتری اجازه می دهد به کار شما دسترسی داشته باشند و تصور بهتری از توانایی های شما داشته باشند. پورتفولیو آنلاین مهارت ها و پروژه ها را به شیوه ای قوی و بصری به نمایش می گذارد و اطلاعات موجود در رزومه شما را تکمیل می کند. همچنین به شما این امکان را می دهد که کار خود را در یک مکان سازماندهی کنید – حتی اگر آن کار شامل رشته های مختلف باشد.
پورتفولیوی آنلاین به مشتری یا کارفرمای احتمالی شما نشان می دهد که نحوه کار با آخرین فناوری را می دانید. همچنین یک راه آسان به شما ارائه می‌دهد تا لینک کارهایتان را به اشخاص دیگر بفرستید، و هیچ مشکلی با اندازه فایل‌های بزرگ و متنوع در آن وجود ندارد. در عصر آنلاین، داشتن یک پورتفولیو برای طراحان به یک نیاز تبدیل شده است.

سفارش طراحی پورتفولیو

اگر نیاز به داشتن یک پورتفولیو حرفه ای از کارهای ارزشمند خود دارید، ویکی معمار آن را برای شما انجام می دهد!

با سپردن طراحی پورتفولیو خود به تیم ویکی معمار می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید. همچنین ما با تسلط بر ابزارهای حرفه ای تهیه پورتفولیو، و آشنایی کامل با طراحی، معماری، منظر و هنرهای تجسمی، پورتفولیو شما را به زبان فارسی یا انگلیسی می توانیم تهیه کنیم.

طراحی پورتفولیو توسط ما هم به صورت پورتفولیو PDF و یا به صورت وبسایت پورتفولیو (پورتفولیو آنلاین) امکان پذیر است.

برای آشنایی بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

مطالب مفید دیگر درباره پورتفولیو

سفارش طراحی پورتفولیو PDF

سفارش طراحی وبسایت پورتفولیو و رزومه

فرم سفارش طراحی پورتفولیو

ارسال دیدگاه