تهیه پورتفولیو برای اپلای در دانشگاه

برای ادامه تحصیل در بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور، شرکت در کنکور سراسری مانند آنچه در ایران برگزار می شود وجود ندارد. اما از آنجا که افراد زیادی از سراسر دنیا وجود دارند که خواستار دست یافتن به موقعیت تحصیلات عالی همزمان با اقامت در یک کشور پیشرفته هستند، رقابت بین شرکت کنندگان شکل می گیرند. انتخاب برگزیده ها از میان این شرکت کنندگان از طریق بررسی سوابق علمی و کاری و همچنین بررسی انگیزه یا دغدغه های پژوهشی آن ها صورت می گیرد.

اما در بسیاری از رشته ها که علوم پایه محض نیستند و جنبه های عملی نیز دارند، همچون رشته های مرتبط با طراحی و هنر، توجه به تجارب کاری و آثار خلق شده، ابعاد جدیدی به معیارهای پذیرش افراد می افزاید. بدین گونه افرادی که استعداد بیشتری دارند و یا تلاش های بیشتری برای فعالیت در رشته تحصیلی یا کاری خود داشته اند شناسایی می شوند. ارائه این سوابق در قالب یک پورتفولیو انجام می شود.

پورتفولیو مجموعه ای از دستاوردها و کارهای شما در زمینه استعداد و یا علاقه ای است که دنبال آن بوده اید. پورتفولیو آکادمیک یا دانشگاهی، مجموعه سوابق سازمان یافته از تجربیات تحصیلی، دستاوردها و پیشرفت های حرفه ای شما است. این مجموعه شامل مدارکی است که تنوع و کیفیت کاری را که انجام می‌دهید، همراه با تأملات و ایده های شما در مورد این مدارک و پیشرفت شما در طول زمان را نشان می‌دهد.

دانشگاه هنر لندن تعریف زیر را از پورتفولیو ارائه می دهد:

پورتفولیو مجموعه‌ای از کارهای شماست که نشان می‌دهد چگونه مهارت‌ها و ایده‌های شما در یک دوره زمانی رشد کرده‌اند. این خلاقیت، شخصیت، توانایی ها و تعهد شما را نشان می دهد و به ما کمک می کند تا پتانسیل شما را ارزیابی کنیم.

پورتفولیو آکادمیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رزومه یا CV کوتاه
  • سوابق آموزش و تدریس
  • بورس تحصیلی و فعالیت های تحقیقاتی
  • نمونه کارهای عملی، هنری یا ادبی
  • پژوهش ها، جوایز، اختراعات و افتخارات
  • کارهای داوطلبانه در جهت کمک به دانشگاه و جامعه

شما باید در پورتفولیو خود شواهدی دال بر فعالیت، مشارکت و تأمل خود در هر یک از این زمینه‌ها بگنجانید، اگرچه در هر مقطعی از حرفه آکادمیک شما احتمالاً تمرکز بیشتری بر روی برخی از زمینه‌ها وجود خواهد داشت. علاوه بر گنجاندن این حوزه‌های کار آکادمیک، سعی کنید در یک بخش مروری بر فعالیت‌های خود در رابطه با اهداف کلی و برنامه‌های شغلی خود داشته باشید.

تجربه و زمینه کاری در هر رشته دانشگاهی متفاوت خواهد بود، بنابراین هیچ انتظاری وجود ندارد که همه پورتفولیوها مشابه باشند. بلکه باید حاوی شواهدی از دستاوردها و تجارب تحصیلی فردی، با تأمل در این تجربیات باشد.

تهیه پورتفولیو یک فرآیند مداوم است. همانطور که پورتفولیوی شما در طول زمان توسعه می یابد، مدارکی را در بر می گیرد که شواهدی از طیف گسترده ای از فعالیت ها و دستاوردها را به همراه بازتاب خود در مورد این اسناد ارائه می دهد. آغاز گردآوری پورتفولیو به این معنی است که شروع به ایجاد چارچوب و بخش هایی برای نمونه کار خود کنید که به نظر شما مفید است و می توانید به استفاده از آنها ادامه دهید، سپس همزمان با درگیر شدن با جنبه های مختلف کار خود، یک یا دو مورد دیگر را در آینده اضافه کنید. سعی کنید به طور منظم به اسناد و تأملات خود اضافه کنید، هم برای کمک به پیشرفت حرفه ای خود و هم برای به روز کردن پورتفولیو خود.

نکاتی برای تهیه پورتفولیو دانشگاهی:

1- صفحه اول را ناب طراحی کنید

 نام خود، عنوان خود (یا آنچه می خواهید باشید)، 3 نقطه و سپس توصیف اینکه چه کسی هستید و 3 قطعه نمونه کار برتر خود را در صفحه اول خود قرار دهید. داوران به صدها درخواست اپلای نگاه می کنند، بنابراین نیاز است به سرعت خود را معرفی کنید تا افرادی که نمونه کار شما را بررسی می کنند بتوانند به راحتی به اصل کار شما برسند.

2- نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید.

اگر مهارت‌های متنوعی دارید، انتخاب گر باشید. این گونه صحیح نیست که تنها به این دلیل که دوست دارید نقاشی کنید، باید نقاشی را در کارنامه خود بگنجانید. پورتفولیوی خود را رقابتی کنید و مطمئن شوید که مهارت ها و استعدادهای شما را به بهترین شکل نشان می دهد. اگر هم در فتوشاپ و هم در ایلوستریتور مهارت دارید اما در فتوشاپ قوی‌تر هستید، این موضوع را روشن کنید. در مورد سطح مهارت خود صادق باشید.

3- پورتفولیو را حرفه ای جلوه دهید!

شاید بدیهی به نظر می رسد اما شگفت آور است که بسیاری از داوطلبان تمام وقت خود را صرف انتخاب موارد برای ارائه می کنند و فراموش می کنند که نمونه کارها را صیقل داده و تصحیح کنند. پورتفولیو با کارهای عالی حتی اگر پر از اشتباهات املایی باشد یا به شکل ضعیف ارائه شده باشد، داوران را تحت تاثیر قرار نمی دهد. هنگام جمع‌آوری نمونه کارها، به کل بسته فکر کنید. در این زمینه از حرفه ای ها نیز می توانید کمک بگیرید.

4- از تصاویر بیشتر از متن استفاده کنید.

ارائه بصری توجه را به خود جلب می کند. توصیه می شود برای هر پروژه ای که ارائه می کنید یک حکایت تصویری و یک حکایت کوتاه اضافه کنید. در حکایت نوشتاری، شرح کوتاهی از پروژه، کارهایی که انجام دادید، چیزهایی که استفاده کردید، و اگر پروژه ای مبتنی بر تیم بود، نقشی که در پروژه داشتید را درج کنید.

5- داستان روایت کنید

داستان خود را بگویید. توضیح دهید که چه کسی هستید، چگونه به اینجا رسیدید و خود را در آینده کجا می بینید. در استفاده از شوخ طبعی و جزئیات شخصی بیش از حد محتاط باشید، اما از این که ابهت شخصیت شما شکسته شود نترسید.

6- مخاطبان هدف خود را بشناسید.

مخاطب هدف خود را در ذهن داشته باشید. به آنها بگویید که چه چیزی را می خواهید یاد بگیرند، چرا باید به خواندن ادامه دهند و چگونه در پورتفولیودیجیتالی شما حرکت کنند. اطمینان یابید پورتفولیو شما با برنامه یا رشته مورد نظر همخوانی دارد.

7- پورتفولیوی خود را به اشخاص دیگر نشان دهید

نگریستن یک جفت چشم تازه به کار شما می تواند بسیار مفید باشد. متقاضیان وقت و انرژی خود را در تهیه پورتفولیو شما صرف می کنند تا بسیار شخصی شود، بنابراین به آنها توصیه می شود به دنبال انتقاد سازنده از دیگران باشند. وقتی نظر دیگران را می‌پرسید، از آنها بخواهید که کاملاً صادق باشند و سعی کنند در صورت وجود انتقاد سازنده ارائه کنند. پورتفولیوی دانشگاه باید در طی یک داستان روشن ساختار یابد. اگر برای شخصی که به آن نشان می‌دهید منطقی نیست یا احساس درستی از آن ندارد، از این بازخورد برای بهبود پورتفولیو استفاده کنید تا بهترین شانس را هنگام درخواست برای دانشگاه به خود بدهید.

8- اطلاعات تماس را ارائه دهید.

از عنوان حرفه ای، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود استفاده کنید. ترجیحا آدرس ایمیل دانشگاهی یا حرفه ای خود را ارائه دهید.

9- نمونه نوشتار خود را ضمیمه کنید.

بهتر است پورتفولیو دانشگاهی شما نمونه رایتینگ تخصصی شما را در بر داشته باشد. .می توانید نمونه هایی از کارهای نوشتاری یا پژوهشی خود را درج کنید. برخی از دوره ها و برنامه های پذیرش به طور خاص به شواهدی از مقالات یا تکالیف مشابه نیاز دارند.

10- مدارک دال بر حرفه ای بودن خود را رو کنید!

این مستندات می تواند فهرست های به روز اعضای کمیته ها و انجمن های حرفه ای که در آن عضویت داشته اید، شرح سهم خاصی که در کار یک کمیته انجام داده اید و تأملاتی در مورد تأثیرات مشارکت شما، شرحی از مشارکت شما در گروه های کاری با تأمل در مشارکت های اصلی شما، کپی هایی از تبلیغات یا سایر مطالب از رویدادهایی که با بازتاب مشارکت خود ترتیب داده اید، نامه های تشکر برای کار شما از طرف نهادهای حرفه ای یا گروه های اجتماعی، دعوت به سخنرانی در جلسات عمومی یا مشارکت در برنامه ها و اهداف آکادمیک شخصی باشد.
فعالیت های فوق ممکن است از جهت هماهنگی با اهداف و برنامه های شخصی شما مورد توجه واقع شود یا با نگرش به مجموع آن ها الگوی مفیدی از شما ارائه دهد.

موارد فوق برخی از نکاتی بود که در تدوین پورتفولیو دانشگاهی می تواند مورد توجه قرار گیرد. چنانچه سؤال یا نظری در مورد پورتفولیو دارید، در بخش نظرات مطرح بفرمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پورتفولیو مجموعه مقالات ما را مطالعه فرمایید:

مجموعه مقالات در مورد تهیه پورتفولیو

تهیه پورتفولیو

ارسال دیدگاه